De periferie van Art Amsterdam

May 16th, 2011 – , , .
Published in Tubelight.nl.

De periferie, niet het centrum, daar moest je zijn. Iets van die strekking betoogde ik naar aanleiding van Art Rotterdam. Daar zou ik ook nu, in het kader van Art Amsterdam, voor willen pleiten. Dat Art Amsterdam teleurstelt is de afgelopen dagen ruimschoots besproken: de grote galeries ontbreken, het aanbod is behoudend en past overwegend boven de gemiddelde bank. We lopen er, kortom, niet warm van. Maar genoeg gelamenteerd. Laten we het voorbeeld van whatspace.nlvolgen en ons richten op waar je het komende weekend wél tijd en aandacht aan moet besteden. Het randprogramma van Art Amsterdam heet dit jaar Art in Amsterdam. Het programma bevat overwegend tentoonstellingen en projecten die eenvoudigweg gelijktijdig met de beurs open zijn maar ook een aantal projecten die speciaal voor de beurs zijn georganiseerd.

Zaaloverzicht MAY IN A'DAM, Nieuw Dakota

Bij Nieuw Dakota is bijvoorbeeld May in A’dam te zien, een tentoonstelling met het werk van internationale kunstenaars geselecteerd door de galerie Frank Elbaz uit Parijs. De galerie heeft Nieuw Dakota als het ware tijdelijk overgenomen en verrast vooral met werken van Gyan Panchal die afval- en verpakkingsmaterialen combineert met natuurlijke materialen zoals honing en olie en Susan Collis die stukken sloophout opwaardeert.

Susan Collis, DRILLER KILLER (2010)

P/////AKT en Apice for Artists hebben aangrenzende ruimtes in een oude verfwinkel op een klein stukje industrieel Amsterdam. De Belgische Herman van Ingelgem toont bij P/////AKT een serie objecten die de grenzen van kunst met prettige humor oprekt. Net als bij andere conceptuele kunstenaars gaat het Van Ingelgem niet precies om die plak kaas of die zak cement maar om de geste die hij maakt met kaas, cement, kroonkurk, touwtjes en slingers. Een platgeslagen stoel wordt een hulpeloos liggend mensding. Een dichtgeknepen kroonkurk is een kussende mond met getuite lippen.

Tijl Orlando Frijns in Apice for artists

Bij Apice voert de jonge kunstenaar Tijl Orlando Frijns de grote verdwijntruck nog verder door. Als ik er niet op gewezen was, had ik niet geweten dat het stuckwerk op de muren ook een werk van hem was, of de pilaar die onhandig uit de muur steekt en waar een klein werkje aanhangt. Zijn sterkste werk bestaat uit de abstracte houten vormen die hoekig staan of hangen.

[/caption]Verder zijn er dit weekend ook nog beurzen naast die ene beurs. De Affordable Art Fair natuurlijk maar, allicht meer de moeite, de eerste editie van de Amsterdam Art Book Fair bij De Brakke Grond met onafhankelijke uitgevers, kunstenaarsboeken en een inhoudelijk programma.